Terug naar overzicht

Meester Aroen – net klaar als zij-instromer

Aroen Bisewar, ex-militair en voormalig trainer bij Stroomopwaarts, nam in 2019 het besluit om zijn vertrouwde werkomgeving achter zich te laten en over te stappen naar het onderwijs. In de zomer van 2019 is hij als enthousiaste zij-instromer op een Primo school aan de slag gegaan. Recent afgestudeerd en op Het Kleurrijk als meester aan de slag. In dit verhaal vertelt Aroen hoe hij is gestart met het traject en deze heeft ervaren.



Aroen (43) staat voor de klas alsof hij nooit anders heeft gedaan. Terwijl zijn groep 8-leerlingen rustig aan hun opdrachten werken, loopt hij rond in de klas om vragen te beantwoorden en hulp te bieden waar nodig. Vorig jaar stond hij nog voor een heel andere groep. Als trainer bij Stroomopwaarts begeleidde hij volwassenen met een uitkering terug naar de arbeidsmarkt. Zijn keuze om als zij-instromer basisschoolleerkracht te worden, is dan ook een flinke stap.

Aroen: “Op een gegeven moment merkte ik dat ik bij mijn vorige baan alles eruit had gehaald wat erin zat. Toen ik de vacature voorbij zag komen voor het zij-instroomtraject, leek mij dat interessant. Als trainer bij Stroomopwaarts werkte ik dagelijks met mensen die ergens op een verkeerd pad terecht waren gekomen. Als leerkracht wil ik graag de jeugd motiveren, zodat ze later niet met dat soort zaken te maken krijgen.”

Trek de stoute schoenen aan

Als vader met een gezin van drie kinderen neem je de beslissing om het roer om te gooien niet ondoordacht. Aroen verdiepte zich daarom uitgebreid in het onderwijs voordat hij zich aanmeldde als zij-instromer in Rotterdam.

Aroen: “Alle onderdelen van de selectieprocedure bevestigden mijn voorgevoel, lesgeven beviel mij. Op dat moment kon ik alleen in Rotterdam niet direct aan de slag. Ik de stoute schoenen aan en schakelde mijn netwerk in. Via LinkedIn benaderde ik een bekende die werkt in het onderwijs: ‘Ken jij niet iemand?’ Binnen één week kon ik bij Primo terecht voor een gesprek!”

Meer dan koffiedrinken op het plein

“Dat ik de selectieprocedure al had doorlopen, was een voordeel tijdens mijn kennismaking. Ik kon bij Primo mijn gegevens meteen open op tafel leggen. De conclusie van het gesprek was dat ik maar eens een kijkje moest nemen op verschillende scholen, waaronder Het Kleurrijk. De eerste ontmoeting met directrice Karlijn Kroon beviel zo goed, dat ik niet verder wilde shoppen. Ik wilde er meteen voor gaan.

Ik ben begonnen met drie dagen voor groep 8, één dag alleen en twee dagen met mijn mentor Richard Polman die al 20 jaar ervaring heeft. De andere twee dagen besteedde ik aan de pabo. Het zij-instroomtraject is zwaar en veel, vooral door alle portfolio-opdrachten en reflectieverslagen. Ik ben er continu mee bezig geweest, maar heb steeds mijn einddoel voor ogen gehouden en de tijd is voorbij gevlogen.


Het is zo leuk om iets nieuws te leren, lesgeven is echt een vak. Ik geef toe dat ik mij als leek wel eens schuldig heb gemaakt aan de gedachte dat leerkrachten lekker op het plein konden staan met een bak koffie. Nu ik weet wat er allemaal bij komt kijken, is dat beeld wel anders.”

Een andere blik is nooit weg

Met zij-instromers als Aroen haalt een school mensen binnen met ervaring buiten de onderwijswereld. Ze hebben daardoor een andere blik, dat is nooit weg. Het biedt voordelen voor kinderen en collega’s.

Aroen: “Met een zij-instromer heb je er een betrokken collega bij. Ze zijn nog niet klaar met hun studie, maar het zijn wel mensen die heel bewust kiezen voor een baan in het onderwijs. Dat zie ik ook aan mijn studiegenoten. Ze laten allemaal hun vertrouwde wereld achter om voor het onderwijs te gaan. Daar hebben ze veel voor over, ze stappen uit hun comfortzone en het is ook gewoon een zware opleiding.

Ik heb vroeger in het leger gezeten. Daar heb ik parachute gesprongen, gedoken, in het buitenland gewerkt. Ik kan putten uit die ervaringen en gebruik het om lesstof te vertalen naar de praktijk. De kinderen zijn nieuwsgierig naar wie je bent en wat je hebt gedaan. Het is niet zo dat ik heel de tijd mijn verhaal sta te vertellen, maar je merkt dat ze juist die verhalen uit de praktijk interessant vinden. Ook als het over het assenstelsel gaat, kun je daar iets bij vertellen.

Ik heb een brede maatschappelijke blik. Door mijn achtergrond ga ik ook makkelijker met ouders in gesprek. Ook ken ik plekken zoals het WOT goed, zodat ik ouders daarop kan wijzen. Al lopen dat soort zaken nu natuurlijk vooral via de IB’er. Via mijn werk voor de gemeente heb ik een netwerk opgebouwd, in de toekomst zou ik dat graag inzetten om nog meer te kunnen betekenen voor kinderen en gezinnen. Maar op dit moment ligt mijn focus vooral op mijn ontwikkeling als leerkracht. Ik ben nog zo veel aan het leren.”